Czytasz artykuł, który traktuje o sensie wyznaczanie podtypu urody i różnicach pomiędzy nimi. Materiał jest uzupełnieniem filmu o tej tematyce, który znajdziesz na na moim kanale YT – po przeczytaniu kliknij w obrazek poniżej, aby zobaczyć wideo:
Studium przypadku
Jako przykład posłuży nam uroda jednego z najchłodniejszych typów kolorystycznych, lato z podtypem zimy. Każde lato jest jasne, chłodne i harmonijne, to jest przede wszystkim chłodne co przejawia się w jego urodzie oraz rekomendowanej kolorystyce.
Trzy wymienione letnie cechy wciąż pozostają aktualne i pamiętamy o priorytecie jakim jest chłód. Ważny jednak jest także podtyp który w tym przypadku powoduje nie tylko największy chłód, ale nieco zwiększa kontrast (zwłaszcza wobec lata harmonijnego/z podtypem jesieni) oraz walor (zwłaszcza wobec lata najjaśniejszego/z poddtypem wiosny).
Oznacza to że dla pozostałych lat niektóre z kolorów rekomendowanych L-Z nie będą pasować i odwrotnie. Dlaczego tyle kombinowania? Analiza Kolorystyczna czterostopniowa LATO – JESIEŃ – ZIMA – WIOSNA jest niejednokrotnie niezbędna jako jeden z kroków diagnozy, lecz zbyt mało precyzyjna. Udowadniam między innymi tym wpisem. Aby zobaczyć jakie różnice w urodach mogą występować na przykładzie innego typu kolorystycznego ZOBACZ TEN WPIS KLIKNIJ.
Dowód pierwszy – lato chłodne to nie to samo co harmonijne
Lato z poddtypem jesieni ma w podtypie cieplejszą i ciemniejszą jesień. Jakkolwiek przecieknie nie letniej kolorystyki L-Z nie zaszkodzi tak ocieplenie jej nawet w umiarkowanym stopniu już tak. Nie zrozum mnie źle, L-J nadal nie jest ciepłe, ale rekomendowana mu w większości temperatura nie jest aż tak chłodna co dla lata chłodnego. Dodatkowo tak jak w poddtypach, wspólne kolory są także z typem siostrzanym. To co zgaszone lato ma wspólne ze zgaszoną jesienią proprostu nie przejdzie u lata z podtypem zimy.
Poniżej podaję za to coś odmiennego od powyższego wywodu. Lato z poddtypem jesieni to nadal też lato. Warto pamiętać że prócz różnic są cechy wspólne, zatem przykład kolorów przede wszystkim zgaszonych dla lata chłodnego, które mogą być wspólne dla tych przypadków.
Dowód drugi – lato chłodne to nie to samo co najjaśniejsze
Lato z poddtypem wiosny ma w podtypie drugi jasny typ kolorystyczny, co daje kolorystykę przede wszystkim jasną. W wielu będzie to zbyt duże rozbielenie, które nie będzie spójne z latem z poddtypem zimy. Druga rzecz, wiosenny podtyp w przeciwieństwie do zimowego jest ciepły. W tym przypadku argumentacja dotycząca temperatury jest taka sama jak powyżej, w przypadku L-J.
Tu także prócz różnic występuja cechy wspólne. Poniżej przykładowe kolory moco rozbielone, które mogą być wspólne zarówno dla lata przede wszystkim chłodnego co jasnego.
Chcesz zdobyć kompetencje kolorusty lub zwyczajnie zacząć poszerzać swoją wiedzę w tym zakresie? Zapoznaj się z poniższymi opcjami: